Hakukoneoptimointi

Google on edelleen se paikka, josta ihmiset etsivät vastauksia kysymyksiin. Hakukoneoptimointi eli SEO ja hakukoneet ovat muuttuneet vuosien varrella, ja kilpailu hyvistä sijoituksista hakutuloksissa on noussut paljon korkeammalle.

Voit tehdä hakukoneoptimointia helposti itse seuraamalla tämän oppaan ohjeita!

Vain kymmenen vuotta sitten hakukonenäkyvyyttä sai keskinkertaisella sisällöllä ja perustason SEO:lla. Peli on muuttunut. Sen lisäksi, että tarvitset paljon sisältöä, sen on oltava uskomattoman korkeaa laatua, sivuston sisäinen SEO ja arkkitehtuuri on oltava hiottu kuntoon ja tarvitset riittävästi paluulinkkejä kilpaillaksesi hyvistä hakutulossijoituksista.

Hakukoneoptimoinnin opiskelu

Haluatko oppia hakukoneoptimointia? Hakukoneoptimoinnin opiskelun voi aloittaa lukemalla oppaita, mutta vasta itse tekemällä oppii oikeasti.

Hyvää tietoa hakukoneoptimoinnista löytyy mm. täältä:

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi jaetaan yleensä kolmeen osa-alueeseen:

  • Sisäinen hakukoneoptimointi eli on-page SEO
  • Ulkoinen hakukoneoptimointi eli off-page SEO
  • Tekninen hakukoneoptimointi

Sisäinen hakukoneptimointi tarkoittaa sivuston sisällön (teksti, kuvat, video, otsikot jne.) optimointia. Ulkoinen hakukoneoptimointi tarkoittaa paluulinkkejä. Tekninen hakukoneoptimointi taas tarkoittaa julkaisujärjestelmän (esim. WordPress) optimointia ja nopeuden optimointia (palvelin).

Sisäinen hakukoneoptimointi

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on helppo tehdä itse, koska sinulla on kaikki langat käsissäsi.

Title Tag

Title tag eli sivun otsikko on HTML-koodinpätkä sivustosi jokaisella sivulla, joka kertoo hakukoneille, mistä sivusta on kyse. Se näkyy usein hakukoneiden hakutulossivuilla. Haluat varmistaa, että otsikkotunniste sisältää kohdeavainsanasi ja että se on kirjoitettu vakuuttavalla tavalla, joka saa käyttäjän haluamaan klikkaamaan sitä.

Meta Description

Metadescription eli metakuvaus on HTML-koodinpätkä sivustosi jokaisella sivulla, joka kuvaa sivujen sisältöä. Se näkyy usein otsikkotunnisteen alla hakukoneiden tulossivuilla.

H1, H2 otsikot…

Otsikkotunnisteet ovat HTML-koodin osia, jotka auttavat rakentamaan sivun otsikot ja alaotsikot. Ne voivat kertoa hakukoneille, mitkä sivun tärkeimmät elementit ovat. Esimerkiksi h1-tunniste on yleensä sivun pääotsikko. Haluat sisällyttää avainsanasi tähän. Alaotsikot ovat yleensä tyyppiä h2 tai h3.

Sisällön hakukoneoptimointi

Sivun todellinen sisältö ja teksti ovat myös tärkeä hakutuloksiin vaikuttava tekijä. Haluat varmasti sisällyttää sivulle riittävästi sisältöä tekstimuodossa käyttäjille ja hakukoneille.

Itse asiassa tutkimukset osoittavat, että pidemmällä sisällöllä on yleensä parempi sijoitus. Varmista, että sisällytät avainsanasi sivun sisältöön luonnollisella tavalla.

Kuvien hakukoneoptimointi

Sivusi kuvat voivat myös antaa johtolankoja hakukoneille siitä, mistä sivusta on kyse. Käytä kuvaavia tiedostonimiä ennen kuvien lähettämistä. Voit esimerkiksi nimetä tiedoston “kattoremontti.jpg” toisin kuin “image1.jpg”

Alt-teksti on HTML-koodinpätkä, joka kertoo selaimille ja hakukoneille kuvan sisällön. Kuten tiedostonimet, voit käyttää tätä kuvaamaan kuvaa.

Sisäiset linkit

Voit linkittää verkkosivustollasi sisäisesti muille sivustosi sivuille. Tämä auttaa hakukoneita löytämään sivustosi sivut ja siirtämään linkivoimaa sivuston sisällä myös muille sivuille.

URL-rakenne

SEO-ystävällisten URL-osoitteiden käyttäminen voi auttaa osoittamaan hakukoneille, mistä sivuillasi on kyse.

Oletko esimerkiksi nähnyt URL-osoitetta, joka näyttää tältä? esimerkki.fi/11-19-2019/3883999?

URL sisältää vain satunnaislukuja, eikä se auta käyttäjää tai hakukoneita ymmärtämään sivua. Sen sijaan sinun on parempi käyttää URL-osoitetta, joka sisältää avainsanasi, kuten: esimerkki.fi/kattoremontti

Ulkoinen hakukoneoptimointi

Ulkoinen hakukoneoptimointi tarkoittaa sivustolle kohdistuvia paluulinkkejä ja muita signaaleja.

Linkit sivustolle

Linkkien rakentaminen on prosessi, jolla saadaan linkki ulkoiselle verkkosivustolle, joka linkittää omaan verkkosivustoosi. Ajattele tätä toisena verkkosivustona tai yrityksenä, joka viittaa takaisin sinulle laadullisen tiedon lähteenä.

Paluulinkit ovat yksi hakukoneiden hakutulosten määräytymisen tärkeimmistä tekijöistä, joten niiden hankkiminen on elintärkeää hakukonenäkyvyydelle!

On olemassa useita tietoihin perustuvia tutkimuksia, jotka osoittavat, kuinka paluulinkeillä on vahva korrelaatio sijoitukseen.

Esimerkiksi alla olevassa Backlinkon tutkimuksessa voit nähdä, että sivulle viittaavien verkkotunnusten lukumäärä on korkein hakutulosten kanssa korreloiva tekijä!

Kaikki linkit eivät ole samanarvoisia

Joten tällä hetkellä saatat ajatella: “Vau, nyt pitää vaan rakentaa tosi paljon paluulinkkejä!”

Se ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertaista! Koska linkit ovat niin voimakas ranking tekijä, hakukoneet ja erityisesti Google ovat kehittäneet tapoja analysoida linkkien laatua.

Linkkeihin, joihin hakukoneet katsovat sisällyttävänsä, on monia tekijöitä:    

  • Viittaavan verkkotunnuksen ja viittaussivun vahvuus  
  • Viittaavan verkkotunnuksen ja sivun luottamus  
  • Viittaavan sivun relevanttius
  • Ankkuriteksti     
  • …ja paljon enemmän!

Laadukkaiden paluulinkkien vastaanottaminen voi auttaa verkkosivustosi sijoittumista korkeammalle kuin kilpailijasi, ja heikkolaatuisten paluulinkkien vastaanottaminen voi vahingoittaa sijoitusta tai jopa pahempaa – saada sivustollesi Googlen rangaistuksen.

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa prosessia, jolla optimoidaan verkkosivustosi indeksointivaihetta varten. Teknisellä SEO:lla voit auttaa hakukoneita tulkitsemaan ja indeksoimaan verkkosivustosi ilman ongelmia.

Teknistä hakukoneoptimointia kutsutaan ”tekniseksi”, koska sillä ei ole mitään tekemistä verkkosivuston todellisen sisällön tai verkkosivuston mainostamisen kanssa. Teknisen SEO päätavoite on optimoida verkkosivuston infrastruktuuri.

Tekniseen hakukoneoptimointiin vaikuttaa:

  • Sivuston julkaisujärjestelmän hakukoneystävällisyys (WordPress on hyvä)
  • Palvelimen nopeus (Bluehost on hyvä)
  • SSL-sertifikaatti
  • Kuvakokojen optimointi
  • Mobiiliresponsiivisuus (WordPress on tätä)
  • Robots.txt tiedosto (WordPress sisältää)
  • XML-sivukartta (WordPress sisältää)