Sosiaalinen media

Ennen kuin hyppäät tiettyihin some-kanaviin, on parasta tarkastella sosiaalista mediaa kokonaisuutena. Vaikka kaikilla sosiaalisen median kanavilla on erilaisia omituisuuksia ja eroja, niin lähestymistapa on kuitenkin aina tietyllä tapaa sama.

Pitäisikö sinun edes käyttää sosiaalista mediaa ollenkaan?

Milloin on järkevää tehdä sosiaalinen media osaksi markkinointistrategiaasi?

Kuinka nämä kanavat sopivat muuhun markkinointiin?

Suosittelemme rakentamaan vankan perustan sosiaalisen median toimintaan ja käymään läpi eri kanavavaihtoehdot valitaksesi sinulle sopivan kanavan.

Facebook

Facebook on ehdottomasti käynyt läpi ylä-ja alamäkiä vuosien varrella. Joitakin vuosia sitten monet yritykset panostivat voimakkaasti sivujensa ja yleisönsä rakentamiseen.

Sitten Facebook muutti algoritmejaan, joka vaikutti miten nuo viestit päätyvät seurajien uutissyötteeseen. Orgaanisesta kattavuudesta tuli niin rajoitettua, että Facebookista tuli käytännössä vain mainosrahalla toimiva sosiaalisen median kanava.

Facebook-strategian toteuttaminen tarvitsee budjettia viestien mainostamiseen. Vaikka mainonta maksaakin, niin Facebook on edelleen erittäin potentiaalinen sosiaalisen median kanava.

Voit tavoittaa melkein kenet vain ja Facebook mainonnan kohdistaminen on poikkeuksellisen yksityiskohtaista. Facebook on edelleen lähtökohta kaikelle sosiaalisen median mainonnalle.

Instagram

Instagramista on tullut suosittusosiaalisen median kanava erityisesti nuorempien ikäryhmien keskuudessa. Sisällön luominen instagramiin on helppoa, hyvä sisältö sitouttaa käyttäjiä ja ajan myötä kun seuraajakunta kasvaa, niin tulokset ovat todellakin näkyviä.

Instagramissa tavoitat yleisösi viesteilläsi aivan toisella tavalla, toisin kuin Facebookissa, jossa näkyvyyttä saa vain rahalla. Jokaiselle B2C-brändille kukoistava Instagram-tili on ehdottoman välttämätön.

YouTube

YouTube on kasvanut kovaa vauhtia viime vuosina. Hakumäärä on melkein yhtä suuri kuin Googlen perinteisessä hakukoneessa ja käyttäjäjien sitoutuminen on jotain aivan käsittämätöntä.

Yksi merkittävä haittapuoli on kuinka paljon vaivaa ja rahaa suuri videosisältö vaatii. Alkuun pääsee helposti, mutta on tosiasia, että videosisällöt vaativat aina enemmän aikaa ja vaivaa kuin jotkut muut sosiaalisen median verkostot.

LinkedIn

Yllättäen LinkedInistä on tullut yksi kuumimmista sosiaalisen median verkostoista viime aikoina. Sitoutuminen LinkedIn-viesteihin on todella korkealla tasolla, ylittäen helposti Twitter-profiilit ja Facebook-sivut.

Jos olet B2B -yrityksen markkinoinnista vastaava, suosittelen, että teet LinkedIn:stä keskeisen osan sosiaalisen median strategiaasi.

Pinterest

Pinterest ei saa digitaalisen markkinoinnin piireissä läheskään yhtä paljon huomiota kuin pitäisi. Pinterest-yleisö koostuu ylivoimaisesti eniten naisista. Sinun tulisi harkita vahvasti Pinterest-markkinoinnin tekemistä, jos kohderyhmäsi koostuu naisista ja sinulla on erittäin visuaalinen tuote.

Twitter

Twitter oli aiemmin ihan varteenotettava kanava some.markkinoinnin kannalta. Jos halusit toteuttaa kokonaisvaltaista sosiaalisen median strategiaa, sinulla oli oltava kiinnostava ja aktiivinen Twitter-tili.

Nykyään Twitteriä ei pidetä sosiaalisen median strategian pakollisena kanavana. Twiittien näkyvyys on ajassa mitattuna poikkeuksellisen lyhyt, on todella vaikea saada viestejä viraalisiksi, ja monet ihmiset ovat päättäneet välttää Twitteriä, koska sen käyttö on liian vaikeaa. Vaikka Twitter voi edelleen olla etenkin asiantuntijapiireissä vaivan arvoinen, se ei todellakaan ole enää välttämättömyys.